Alapvetően három fő csoportra osztanám világítás szempontjából az ételfotósok táborát.
1. A természetes fények hívei
Ők azok, akik kizárólag természetes fénnyel dolgoznak. Van egy szép világos stúdiójuk,
lehetőleg északi tájolású ablakkal, hogy a lehető legszebb szórt fényeket kapja téma.
2. Stúdió fotósok, akik mindent precízen uralnak.
Nekik van egy zsúfolásig felszerelt stúdiójuk, ahol minden egyes luxot oda tudnak irányítani, ahova csak akarnak. Ez természetesen akár több milliós beruházást is igényelhet. Felsorolni is sok azt az eszközpalettát, amire szükség van ehhez. De azért a teljesség igénye nélkül: 5-6 nagyobb fényerejű, lehetőleg legalább 600Ws-os lámpa, ezekhez ernyők, softboxok, octoboxok, snoot előtétek, fényterelők a lámpa elé,
színfóliák, rádiós vakukioldó szettek, És még a számtalan segédeszköz az ételek és italok tökéletessé kovácsolásához.
3. Na ők azok, akik tudják, hogy a természetes fénynél nincs jobb megvilágítás, azonban nem lehet mindig napfényben dolgozni, így egy mobil stúdiólámpaszettel és egyéb fényformálókkal felvértezve vonulnak ki a tett színhelyére, ha nagyon muszáj. Hát jómagam is ide tartozom és elárulom, hogy egy kisebb teherautó jól jönne néha, amikor helyszínre megyek.
Nézzétek meg például Rob Grimm ételfotós Baileys fotózását chicago-i studiójában. Nem most kezdte...
De mi azért ne szaladjunk ennyire előre...
Nézzük először a természetes fénnyel való munkát és eszközeit.
A fényforrásunk adott. Persze ez azt is jelenti, hogy erősen korlátozza a munkaidőt a nappali órák száma.
Amennyiben nem vagyunk olyan szerencsések, hogy ideális tájolású stúdióval rendelkezzünk (ohhh... de szép is lenne...), akkor erős napfényes időben lágyítanunk kell a fényt,
hogy kellemes árnyékokat és szép színátmeneteket kapjunk. Ezt megtehetjük az ablak elé rögzített diffúzorrel vagy más vékony, fényáteresztő anyaggal, zsírpapírral például.
Az árnyékok terelgetésének egyszerű és olcsó módja a barkácsáruházakban kapható hungarocell tábla, amelynek egyik felét matt feketére festjük (vigyázzunk a festék kiválasztásakor, hogy ne oldja a hungarocellt!), a másik marad fehéren.
A fehér oldalával lágy fényt tudsz irányítani a témádra, míg a fekete felével árnyékokat tudsz létrehozni. Drágább megoldás a derítőlapok használata. Az 5:1-ben vagy 7:1-ben szettekben találunk nekünk elsődlegesen fontos fehér, fekete és diffúzor felületet is.
Kelleni fog pár lámpaállvány és csipesz, amikre és amikkel rögzíteni tudjuk a fényformáló eszközeinket.
Kell továbbá pár nagyobb darab fekete karton, amikkel a tükröződő részleteket tudjuk árnyékolni.
Amennyiben a fő tényező a természetesség - márpedig a természetes fény használatából erre lehet következtetni - ezekkel az eszközökkel nagyjából meg is oldottuk a világítás részét.
... folyt.köv. a stúdióvilágítással ...
....................................................................................................................................................................
Amennyiben úgy látod, hogy jobban el szeretnél mélyülni a fotózásban, hogy olyan képeket tudj készíteni, amilyeneket akarsz, látogass el a Fényképző Fotós Iskola (klikk ide) oldalára, ahol megfizethető, személyre szabott, egyéni oktatás vár!
Kövess nyugodtan! Klikk a jobb felső sarokban!