Ételek ... Fotózás ... Ételfotózás!

Ízek és fotók

Ízek és fotók

Az alapok V. - Fehéregyensúly

2015. március 04. - Gasztrofotózás

Kellemes estét mindenkinek!

Ki fotózott már kék-fehér kéksajtot? Ugye nem mindegy, hogy mi a kék és a fehér?

Mindenki szeretne általában színhelyes fotót készíteni. Elég furán nézne ki egy kéksajt például, ha mindenhol kék lenne... Szerencsére a mai fényképezőgépeken ez aránylag könnyen megy. Használhatjuk az automata fehéregyensúly beállítást (AWB), de ez nem mindig ad tökéletes eredmény. Enyhén szólva. Szinte minden gépen lehet számos előre meghatározott színhőmérsékletet beállítani a világításunk színe alapján. És még jobb a helyzet, ha a fehéregyensúlyt (továbbiakban WB, azaz white balance) Kelvin fokban is meg tudjuk adni. Minél alacsonyabb az érték, annál sárgásabb a fényünk. Minél magasabb, annál kékesebb. A nagyjából fehérnek mondható fényt 5500 Kelvin környékén találjuk. Ettől az értéktől függ, hogy a fotózott fehér terítő és tányér fehér lesz-e, vagy sárga, esetleg kék. Amennyiben használunk utómunkához egy rendes képfeldolgozó programot és még RAW (nyers) formátumban is fotóztunk, akkor utómunka során is szépen be lehet állítani, ha megfeledkeztünk volna róla kattintáskor.

Gondolom egyből látszik, hogy melyik közelít leginkább a normális színhez:

_mg_0615.jpg

A következő alkalommal lesz pár keresett szavam az eszközökről. Csak, hogy nehogy valaki azt gondolja, hogy csak több milliós felszereléssel lehet jó képet készíteni. Persze azzal könnyebb. ;-)

....................................................................................................................................................................

Amennyiben úgy látod, hogy jobban el szeretnél mélyülni a fotózásban, hogy olyan képeket tudj készíteni, amilyeneket akarsz, látogass el a Fényképző Fotós Iskola (klikk ide) oldalára, ahol megfizethető, személyre szabott, egyéni oktatás vár!

Kövess nyugodtan! Klikk a jobb felső sarokban!

 

Az alapok IV. - Élesség

Kellemes napot mindenkinek! 

Aki eddig velünk tartott, már kaphatott már egy kis ízelítőt az élesség rejtelmeinkről. Aki nem, az majd most fog.

Szóval... amikor először ránézel egy fotóra, mi az, amit először keres a tekinteted? Igen, a témát. Akkor is, ha te most másra gondoltál. ;-) A téma egy ételfotón azt a fő részletet jelenti, amiről a képnek szólnia kell. A többi a köret. Na már most, ha ételfotót készítesz, előre meg kell tervezd, ki kell találd, hogy mi lesz a koncepció. Ebbe beletartozik az is, hogy mit fogsz a kész fotódon élesen látni. Amennyiben használsz állványt ( Már pedig használsz, ugye?! ), akkor manuális fókuszálásra állítva a fényképeződ, szépen, precízen be tudod állítani azt a részt a képkivágásban, amit élesen szeretnél látni. Ha az állványt sem rugdosod nagyon és az ételed sem rohan sehova, akkor az az élesség ott is marad. Viszont nem mindegy, hogy csak egy pici rész éles a képeden, vagy akár az egész kép. És most jön a lényeg! Ezt a blende, F érték változtatásával tudod állítani! Objektíved függvényében az F, blendeérték lehet akár 1.2-32 között sokféle. Tudnod kell, hogy minél kisebb a blendeérték, annál kisebb lesz az a sáv a képeden, amit élesen látsz majd. És ez ráadásul csak egy adott gyújtótávolságra vonatkozik... a gyújtótávolság meg van micsoda? Az a mm-ben megadott érték, ami az objektíved látószögét jelenti. Gondolom most már még kevésbé érthető. Hát ez nem egy egyszerű szakma.... Minél kisebb a mm érték, annál nagyobb látószögben "lát" az objektív a gépeden. Egy adott blendeértékkel fotózva nagyobb gyújtótávolság használatakor, nagyobb mélységélességet kapunk. Mélységélesség: Az az érzékelővel párhuzamos sík, amit élesen látunk a képkivásásban. Ennek a mélységélességnek van egy "mélység" ... de hülyén hangzik ... térbeli kiterjedése, ami a beállított élességi síktól a fényképező felé is és attól távolodva is változik a blende értékének és a gyújtótávolságnak megfelelően. Lehet, hogy most vesztettem el pár olvasót... :-)

dof.jpg

Én személy szerint négy különböző objektívet használok ételek fotózására: 35mm, 50mm, 85mm, 135mm. Ezekkel eddig mindent meg tudtam valósítani, amit szerettem volna. Akinek nincsenek nagyobb fényerejű, fix optikái, azok se keseredjenek el, mert egy közgyűrűsor csodákra képes mélységélesség terén. ;-)

....................................................................................................................................................................

Amennyiben úgy látod, hogy jobban el szeretnél mélyülni a fotózásban, hogy olyan képeket tudj készíteni, amilyeneket akarsz, látogass el a Fényképző Fotós Iskola (klikk ide) oldalára, ahol megfizethető, személyre szabott, egyéni oktatás vár!

Kövess nyugodtan! Klikk a jobb felső sarokban!

süti beállítások módosítása