Ételek ... Fotózás ... Ételfotózás!

Ízek és fotók

Ízek és fotók

Az alapok VII. - Eszközök ételfotózáshoz III.

2015. március 15. - Gasztrofotózás

Világítástechnika stúdióban

Lehet kapni millióféle lámpaszettet. Van olcsó E27 foglalatú és drága 1000Ws-os stúdiólámpa vagy folyamatos fényű Fresnel lámpa. Van még Villanj körte névre keresztelt valami is, amit azért nem nagyon tudok gasztrofotózásra ajánlani. Fontos, hogy tudjuk állítani a lámpánkon a villanás erejét. 

 

mikrosat_basic_6_600ws_studiovaku.jpg

photoking_120okta7xe27.jpg

studyjna-lampa-oswietlenia-stalego-sp-1000w-z-soczewka-fresnel-a.jpg2_vk.jpg

 

Személy szerint leginkább egy 3 darabos 400-600Ws-os lámpaszettet ajánlanék. Ezekre lehet szerelni mindenféle előtéteket a témánknak és a várt végeredménynek megfelelően. Itt kerülnek elő a lámpánk elejére szerelhető softboxok, legyen az normál négyszög alakú vagy oktobox, esetleg stripbox. Vagy szóba jöhet az fehér áteresztő ernyő, a fehér, az arany és az ezüst reflex ernyő, ott van még a méhsejtrács, a színfólia. És ezek még csak a lámpák. Szükségünk lesz több lámpaállványra, csipeszekre hogy tudjuk megfelelően rögzíteni a derítésre szánt eszközöket, melyekről az előző posztban is olvashattatok. 

softboxes-blog-6-pic_1.jpg

Szép eredményt lehet elérni egyébként sokkal olcsóbban egy 600Ws-os lámpa és derítőlap (esetleg hungarocell tábla) használatával is. Ebben az esetben a lámpához egy szépen lágyító softbox-ot érdemes használni, aminek a fényét visszaverjük a téma árnyékos oldalára. Így egészen jól lehet még a természetes fényt is utánozni.

Speciális témákhoz természetesen simán hozzácsaphatunk még egy-két lámpát pluszba, de azért ezekkel is az ételeink és italaink nagy része már kiválóan fotózható. Tudom, ez már most több százezer forint is lehet... A fotózás akár hobbi, akár munka, bizony eszközigényes foglalatosság. Persze csak akkor, ha valóban profi módon akarsz fotózni ételeket a stúdiódban.

És így utólag azért megnyugtatok mindenkit, hogy a természetes fénynél a legszebbek az ételek is. ;-)

Általános és elterjedt beállításokról majd később.

....................................................................................................................................................................

Amennyiben úgy látod, hogy jobban el szeretnél mélyülni a fotózásban, hogy olyan képeket tudj készíteni, amilyeneket akarsz, látogass el a Fényképző Fotós Iskola (klikk ide) oldalára, ahol megfizethető, személyre szabott, egyéni oktatás vár!

Kövess nyugodtan! Klikk a jobb felső sarokban!

 

Az alapok VI. - Eszközök ételfotózáshoz II.

Alapvetően három fő csoportra osztanám világítás szempontjából az ételfotósok táborát.
  
1. A természetes fények hívei
Ők azok, akik kizárólag természetes fénnyel dolgoznak. Van egy szép világos stúdiójuk,
lehetőleg északi tájolású ablakkal, hogy a lehető legszebb szórt fényeket kapja téma.
  
2. Stúdió fotósok, akik mindent precízen uralnak.
Nekik van egy zsúfolásig felszerelt stúdiójuk, ahol minden egyes luxot oda tudnak irányítani, ahova csak akarnak. Ez természetesen akár több milliós beruházást is igényelhet. Felsorolni is sok azt az eszközpalettát, amire szükség van ehhez. De azért a teljesség igénye nélkül: 5-6 nagyobb fényerejű, lehetőleg legalább 600Ws-os lámpa, ezekhez ernyők, softboxok, octoboxok, snoot előtétek, fényterelők a lámpa elé,
színfóliák, rádiós vakukioldó szettek, És még a számtalan segédeszköz az ételek és italok tökéletessé kovácsolásához.   
 
3. Na ők azok, akik tudják, hogy a természetes fénynél nincs jobb megvilágítás, azonban nem lehet mindig napfényben dolgozni, így egy mobil stúdiólámpaszettel és egyéb fényformálókkal felvértezve vonulnak ki a tett színhelyére, ha nagyon muszáj. Hát jómagam is ide tartozom és elárulom, hogy egy kisebb teherautó jól jönne néha, amikor helyszínre megyek.  
 
Nézzétek meg például Rob Grimm ételfotós Baileys fotózását chicago-i studiójában. Nem most kezdte...

De mi azért ne szaladjunk ennyire előre...
Nézzük először a természetes fénnyel való munkát és eszközeit.
A fényforrásunk adott. Persze ez azt is jelenti, hogy erősen korlátozza a munkaidőt a nappali órák száma.
Amennyiben nem vagyunk olyan szerencsések, hogy ideális tájolású stúdióval rendelkezzünk (ohhh... de szép is lenne...), akkor erős napfényes időben lágyítanunk kell a fényt,
hogy kellemes árnyékokat és szép színátmeneteket kapjunk. Ezt megtehetjük az ablak elé rögzített diffúzorrel vagy más vékony, fényáteresztő anyaggal, zsírpapírral például.
Az árnyékok terelgetésének egyszerű és olcsó módja a barkácsáruházakban kapható hungarocell tábla, amelynek egyik felét matt feketére festjük (vigyázzunk a festék kiválasztásakor, hogy ne oldja a hungarocellt!), a másik marad fehéren.
A fehér oldalával lágy fényt tudsz irányítani a témádra, míg a fekete felével árnyékokat tudsz létrehozni. Drágább megoldás a derítőlapok használata. Az 5:1-ben vagy 7:1-ben szettekben találunk nekünk elsődlegesen fontos fehér, fekete és diffúzor felületet is.
Kelleni fog pár lámpaállvány és csipesz, amikre és amikkel rögzíteni tudjuk a fényformáló eszközeinket.
Kell továbbá pár nagyobb darab fekete karton, amikkel a tükröződő részleteket tudjuk árnyékolni.
Amennyiben a fő tényező a természetesség - márpedig a természetes fény használatából erre lehet következtetni - ezekkel az eszközökkel nagyjából meg is oldottuk a világítás részét.
... folyt.köv. a stúdióvilágítással ...

....................................................................................................................................................................

Amennyiben úgy látod, hogy jobban el szeretnél mélyülni a fotózásban, hogy olyan képeket tudj készíteni, amilyeneket akarsz, látogass el a Fényképző Fotós Iskola (klikk ide) oldalára, ahol megfizethető, személyre szabott, egyéni oktatás vár!

Kövess nyugodtan! Klikk a jobb felső sarokban!

Az alapok VI. - Eszközök ételfotózáshoz I.

Sziasztok!

Beszéltünk eddig már sokat az elméleti tudásról, de eszközök nélkül nem nagyon fog menni. A ételfotózás pedig kimondottan eszközigényes foglalatosság. És ezért ezt kicsit fel is darabolom több bejegyzésre.

Alább olyan felszerelési tárgyakat találtok, amelyekkel jó minőségű, publikálható, eladható fotók készülhetnek változatos körülmények között is. Pont ezért senki ne lepődjön meg, hogy nem kompakt géppel és elemlámpával fotózunk. Menjünk sorba.

Egy komolyan felszerelt stúdió:

97468000_rqksqgc3.jpgkép forrás: Thomas Joynt

 

1. Fényképezőgép

Két verziót ajánlanék. A tükörreflexes (DSLR) és a középformátumú digitális fényképezőgépeket. Tudom... nem sok ételfotós engedhet meg magának középformátumú digigépet. Magyarországon meg főleg. A DSLR gépek között viszont igen nagy eltérés van tudásban és árban is. A legelterjedtebb Canon és Nikon gépek mellett a Sony-nak, Olympus-nak és Pentax-nak is vannak olyan gépeik, amik megfelelhetnek a célra. Ha rám hallgat valaki, mindenképp érdemes a Canon-Nikon párosból válogatnia. Egyrészt az objektív minőség és választék miatt, másrészt a kiegészítők széles választéka miatt. Ezekből viszont nincs feltétlenül szükségünk profi vázra. Persze a magasabb iso érzékenység,a Full frame, a kisebb mélységélesség mind nagyon jól hangzik, csak kérdés, hogy aki most áll neki, annak muszáj-e beruháznia annyit, a kezdetek kezdetén? Szerintem nem. Akár egy APS-C érzékelős középkategóriás, 18-20 MP-es gép is elég lehet az igényeinkhez. Természetesen nem mindegy, hogy egy stúdióban fotózunk teljesen kontrollált fényekkel vagy egy apró, sötét éttermi konyhában kellene megörökíteni a szakácsot vakuhiányos felszereléssel. Egy szó, mint száz, fontos a fényképező, de a tudás még fontosabb.

eos70d.jpg

nikon_d610_vaz.jpg

2. Objektívek

Igen, többesszámban. És nem a fényképező volt a legdrágább beruházásod, nyugi. Az objektív minősége, rajzolata sokkal fontosabb, mint a fényképező. Ez az, amin nem szabad spórolni. És ez bizony sok százezer forintodba fog kerülni. Feltéve, ha szeretnél még ételeket fotózni. Fontos leszögezni, hogy egy objektívet sok-sok éven át tudsz használni, ha minőségi darabot vásárolsz. A fényképezőt le fogod cserélni pár évente egy-egy újabb típusra, viszont a jó objektív örök darab. Érdemes nagy fényerejű és fix optikákat venni. Csak azokkal fogsz tudni olyan fotókat készíteni, mint amiket a legjobb éttermek étlapjain és a minőségi szakácskönyvekben látsz. Drága cuccok, tudom. De senki nem mondta, hogy a fotózás olcsó. 3-4 fix optikával már egész jól el lehet boldogulni. Ajánlott obik például a 35mm, 50mm, 85mm, 100mm, 135mm. És mindezt nagy fényerővel. 

 

pic_040502_2.jpg

all_lens_image_white-v1_0_1.jpg

 Legközelebb folytatjuk a világítással. Addig kellemes gyűjtögetést!

....................................................................................................................................................................

Amennyiben úgy látod, hogy jobban el szeretnél mélyülni a fotózásban, hogy olyan képeket tudj készíteni, amilyeneket akarsz, látogass el a Fényképző Fotós Iskola (klikk ide) oldalára, ahol megfizethető, személyre szabott, egyéni oktatás vár!

Kövess nyugodtan! Klikk a jobb felső sarokban!

 

süti beállítások módosítása